1- آیا استفاده از درایو موتور 1Hp برای کنترل موتور کوچکتر Hp ,1/3باعث صدمه زدن و یا سوختن موتور خواهد شد؟
بله ، موتورها ممکن است به علت جریان بیش از حد صدمه ببینند. هنگامی که جریان نامی موتور درایو AC بیشتر از جریان موتور است سطح حفاظت نیز بالاتر است . اگر بار افزایش یابد و یا موتور گیر کند افزایش جریان ممکن است به موتور آسیب برساند . کاربران می توانند پارامترهای تشخیص گشتاور اضافی برای تنظیم سطح جریان ، زمان و عملیات محافظت از موتور را اصلاح کنند.

2- چگونه درایو C2000 برای مواقعی که تحت کنترل ترمینال خروجی است می توان فعال کرد؟در این مورد ترمینال FWD به ترمینال DCM وصل شده است و درخواست مجدد انرژی هنوز موفق به فعال کردن درایو نشده است.
لطفا Pr.02-35 را برای فعال کردن C2000 دوباره تنظیم کنید.
3- آیا سری C2000 موتور ,AC سیگنال های پالس را برای دستورات فرکانس پشتیبانی می کند؟ و این کار را به چه صورت انجام می دهد؟
سیگنال پالس خارجی ( فاز AB) می تواند به دستورات فرکانس به شرح زیر تبدیل شود:
سری C2000 تنها سیگنال های نوع Open_Collector را پشتیبانی می کند و حداکثر سرعت 33KHz است. هنگامی که سیگنال پالس فاز AB برای تنظیمات دستورات فرکانس به M18 و M17 وصل شده است، اگر تفاوت بین فاز A و فازB بیش از 90 درجه باشد به عنوان پالس 1 شمارش می شود. شمارش پالس در D1056 ذخیره می شود.
D1054:ارزش شمارش MI8 را نشان می دهد (L Word)
D1055: ارزش شمارش MI8 را نشان می دهد (H Word)
D1056: فرکانس مربوط به MI8 را نشان می دهد
D1057: سرعت نسبی MI8 را نشان می دهد
D1058: فرکانس نقشه برداری MI8 را نشان می دهد
D1059: محل اعشاری RW فرکانس نقشه برداری MI8
سپس M11038 را به 1 تنظیم کنید
D1058 شمارش اعشاری MI8 را شروع می کند
D1059 شمارش اعشاری MI8 را دوباره تنظیم می کند
در مرحله آخر تابع برنامه نویسی PLC دستورات فرکانس رابه درایو خواهد فرستاد
سری C2000 اتصال خارجی به کارت PG را پشتیبانی نمی کند. هنگامی که MI7 و MI8 برای دریافت سیگنالهای پالس خارجی استفاده می شوند درایو قادر به پشتیبانی از حالت کنترل Closed-Loop نخواهد بود.
4- چگونه سیستم صرفه جویی انرژی ترکیبی (HES) ، کنترل را انجام می دهد؟
سیستم HES دلتا به درایو VFD-V برای جابه جایی ثابت و سنسور فشار کمک می کند.
کنترلر host دستورات فشار و جریان را از طریق سیگنال آنالوگ (10-0) به VFD-V می فرستد و سپس اینورتر با کمک توابع کنترل PID کنترل را انجام می دهد.این سیستم واکنش سریع و دقت بالا برای ماشین آلات فراهم می کند و هممچنین از جریان همگرای اتصال پمپ های متعدد حمایت می کند.
5- برای درایو C2000 چگونه ترمینال ورودی A2,/A2,B2,/B2 پالس PG برای توابع ورودی Open-Collector را به درستی متصل می کنید؟
لطفا به مدار زیر برای اطلاعات سیم کشی مراجعه کنید
اگر میخواهید ظرفیت مقاومت را افزایش دهید محدوده پیشنهادی 1K~2K اهم ، 1.2W است.
6- تفاوت بین REG2000 و AEF2000 چیست؟
جدول زیر را ببینید
7- چگونه درایو AC دلتا توسط کامپیوتر کنترل می شود؟
درایو موتور AC دلتا با پورت ارتباطی برای اتصال RS485 طراحی شده است و از پروتکل Modbus برای انتقال اطلاعات پشتیبانی می کند. کاربران می توانند اطلاعات و داده ها را از درایو AC با نصب هر نوع نرم افزار Modbus به کامپیوتر بخوانند.
دلتا فایل Modbus DII برای تسهیلات فرآیند برنامه نویسی فراهم می کند.
لطفا Delta Modbus DII Library را دانلود کنید. این فایل این اجازه را به کاربران می دهد تا پارامترها را تشخیص دهند و درایو را کنترل کنند.
Ex: Communication setting for an AC motor drive (default: station 1, ASCII mode) and commands are given as following via MODBUS:
“:010620000002D7\x0D\x0A” à AC motor drive begins operation
“:010620000001D7\x0D\x0A” à AC motor drive stops operation
The code represents:
01= station number
06= function code (write in)
2000H = AC motor drive’s register
8- تفاوت بین درایو سری C200 و سری C2000 چیست؟
درایو موتور C200 برای برنامه های تا 10Hp طراحی شده است و جایگزین سری VFD-B است. نیازهای بازار برای اینورتر کم قدرت را برآورده می کند . سری C2000 برای برنامه های کاربردی متوسط و سنگین طراحی شده است.
9- ویژگی های سری C200 چیست؟
1. قابلیت اطمینان بالا – پایداری – طول عمر بالا و نصب آسان
2. اندازه درایو جمع و جور که نصب و راه اندازی را تسهیل می بخشد
3. کنترل پیشرفته PID
4. توابع برنامه نویسی PLC
5. پروتکل ارتباطی سرعت بالا CANOpen و Modbus RS485
6. صفحه کلید دیجیتال نوع LED
7. توانایی راندن هر دو موتور 1m,pm
8. حالت کنترل حوزه سطح بالا سنسور FOC و FOC+PG
9. ماژولهای ارتباطی مختلف برای ساخت یک شبکه را فراهم می کند
10.کنترل پیشرفته
10- لطفا نحوه تغییر دستی / اتوماتیک درایو C2000 برای کاربرد HVAC را شرح دهید.
HVAC نیاز به کاربردهای انعطاف پذیر مانند حالت کنترل دستی ، اتوماتیک و یا کنترل از راه دور برای شرایط مختلف دارد . این کنترل ها می توانند به عنوان کنترل از راه دور استفاده شوند و یا برای مهندسین برای تنظیم HVAC به صورت دستی مورد استفاده قرار گیرند. سری C2000 پارامترهای مشخص و سیم کشی مخصوصی را برای کاربران جهت تغییر کنترل به صورت دستی یا اتوماتیک فراهم میکند.
تنظیمات پارامترها :
00-20=2 |
منبع دستورات فرکانس سیگنال آنالوگ می باشد |
03-00=1 |
تنظیمات دستورات فرکانس AVI می باشد |
03-01=1 |
تنظیمات دستورات فرکانس ACI می باشد |
02-01=10 |
تنظیمات اجباری منبع دستورات فرکانس به ACI |
توصیف تنظیمات :
هنگامی که MI1 خاموش است منبع فرکانس AVI است.هنگامی که MI1 روشن است منبع فرکانس ACI است (20-4 میلی آمپر)
11- ایا می توانیم از پلاتیوم RTD برای تشخیص دمای موتور درایو سری C2000 استفاده کنیم؟
بله ، ابتدا RTD را به C2000 طبق نمودار زیر وصل کنید ، سپس درایو C2000 را به خروجی جریان مداوم 9mA در ترمینال AFM2 تنظیم کنید و ولتاژ را از ترمینال AVI تشخیص دهید.
از انجایی که مقاومت PT100 طبق دما تغییر خواهد کرد کاربر می تواند دمای فعلی را با تشخیص ولتاژ AVI بیاید.
تنظیم درایو C2000
1. Pr.03-23=23 و Pr.03-33=45 را به خروجی جریان مداوم 9mA در ترمینال AFM2 تنظیم کنید.
2. Pr.03-00=11 را تنظیم کرده و از AVI برای تشخیص ولتاژ PT100 استفاده کنید.
3.نمودار دمای PT100 را برای پیدا کردن مقاومت مربوطه و محاسبه ولتاژ طبق مقدار مقاومت بررسی نمائید.
مقاومت * جریان مداوم=ولتاژ
هنگامی که دما برابر 135 درجه سانتی گراد می باشد مقاومت 151.7 اهم خواهد بود . سپس ولتاژ به صورت 1.37V=9mA*151.7 محاسبه خواهد شد.
هنگامی که دما 150 درجه سانتی گراد می باشد مقاومت 157.33 اهم خواهد بود سپس ولتاژ 1.42V=9mA*157.33 خواهد بود.
4. اگر کاربر بخواهد فرکانس را تا 10Hz پایین بیاورد برای رسیدن به دمای 135 درجه سانتی گراد تنظیمات را بدین صورت انجام دهید
Pr.06-56=1.37
Pr.06-58=10
5.اگربخواهید درایو خروجی هشدار و توقف عملیات در 150درجه سانتی گراد را نمایش دهد ، تنظیمات را به شکل زیر انجام دهید:
Pr.06-29=1
Pr.06-57=1.42
12- چگونه فیوز را برای یک ارتباط موازی باس DC درایو AC انتخاب کنیم؟
الف – DC Power ارتباط باس DC موازی را ارائه می کند.
ب – AC Power ارتباط مستقل باس DC موازی ارائه می کند.
13- وقتی LED درایو سری VFD-M هشدار 8888 یا 9999را نشان می دهد چه کاری باید انجام دهم؟
ایراد ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد :
اگر درایو هنوز به صورت عادی در حال اجرا باشد اما نمایشگر پیغام خطا را نمایش دهد، LED دارای نقص است . لطفا برد کنترل LED را عوض کنید
اگر درایو عملکردش را متوقف کرده است لطفا پاور را دوباره به کار بیندازید .
اگر درایو هنوز شروع به کار نکرده است پس درایو دارای نقص است لطفا درایو خود را برای تعمیر به نمایندگی بفرستید.
14- قادر به ایجاد ارتباط با درایو AC نیست
لطفا واسطه ارتباطی که هم اکنون در حال استفاده است را اصلاح کنید و سپس کابل ارتباطی و تنظیمات پارامتر را بررسی کنید.
15- انواع واسطه های ارتباطی که درایو AC پشتیبانی می کند چیست؟
درایو AC دلتا از پروتکل های استاندارد بین المللی Modbus حمایت می کند و ارتباط می تواند توسط واسطه ارتباطی RS-485 ایجاد شود.
16- درایو AC دلتا در کنار پروتکل استاندارد Modbus از چه واسطه های ارتباطی دیگری حمایت می کند؟
نسل جدید درایو موتور C2000 دلتا ، سری CP2000 و C200 از ابزار Profidbus_DP و Modbus و کارت های اترنت حمایت می کنند و این واسطه های ارتباطی پر سرعت به عنوان متعلقات انتخابی در دسترس هستند. سری C2000 و سری های VFD-VL همچنین پروتکل CANOpen و CP2000 واسطه ارتباطی BACnet را ارائه می دهند.
17- پارامترهای ارتباطی درایو موتور AC را چگونه تنظیم کنیم؟
پارامتر های ارتباطی می توانند در گروه پارامترهای 09 درایو AC تنظیم شوند.
18- چگونه ولتاژ خروجی درایو AC توسط کاربر به ولتاژهای بالا تا 600V اندازه گیری می شود؟
ولتاژی که کاربر اندازه گیری می کند ولتاژ DC در خروجی PWM است . کاربر واقعا نیاز به اندازه گیری ولتاژ خروجی موتور AC با استفاده از متر الکتریکی با تابع RMS و پارامتر آنالوگ دارد.
19- مزایای نصب یک Transducer در سمت ورودی درایو چیست؟
کاهش صدای موتور
کاهش ولتاژ اطراف و تاثیر جریان روی موتور AC مثل ولتاژ موج ، جریان اطراف وسیله
بهبود فاکتور انرژی قدرت
20- چرا جریان خروجی درایو AC اندازه گیری شده با یک مولتی متر مقدار متفاوتی از اینورتر را نشان می دهد؟
مولتی متر می تواند جریان درایو AC را در محدوده 60~40 هرتر به طور دقیق اندازه بگیرد ، اگر جریان از این محدوده تجاوز کند مقدار اندازه گیری شده منحرف می شود.
21- چگونه از مولتی متر برای اندازه گیری IGBT استفاده می شود؟
مولتی متر را به موقعیت diode تغییر دهید ، از سیم سیاه برای لمس(2+ 1+) DC+ استفاده کنید و از سیم قرمز برای لمس W، V ، U ، T ، S و R .
مقدار اندازه گیری شده براساس 0.4 است.
از سیم قرمز برای لمس DC و از دکمه سیاه برای لمس R,S,T,U,V,W استفاده کنید.
مقدار اندازه گیری بر اساس 0.4 است.
22- برای درایو C2000 چگونه می توان از توابع Built-in PLC برای ضبط فرکانس در مواقع قطع برق استفاده کرد؟
فرکانس در هنگام قطع برق می تواند با تنظیم M1005 ( نشانه خطایابی در C2000) و D1020 ( فرکانس خروجی) با زمان تاخیر همانطور که در شکل زیر نمایش داده شده است ثبت گردد.
23- اگر سری c2000 توابع built-in را پشتیبانی نکند،کنترل چگونه انجام می شود؟
توابع built-in در C2000 می تواند کنترل را پردازش کند.تابع built-in تا مراحل 10k نوشته می شوند.
D0: اولین مرحله عملکرد فرکانس
D1: اولین مرحله زمان کاهش سرعت
D2: اولین مرحله زمانی شتاب
D3: اولین مرحله زمان پیوسته
D4: دومین مرحله عملکرد فرکانس
D5: دومین مرحله زمان کاهش سرعت
D6: دومین مرحله زمانی شتاب
D7: دومین مرحله زمان پیوسته
بعد از M0 منحنی فرآیند به شکل زیر اجرا خواهد شد :
24- نظریه نمایش سرعت موتور در سری C2000 چیست؟
معمولا دو حالت وجود دارد، سرعت با فرمول n=120f/p برای تخمین سرعت موتور استفاده می شود.
برای حالت حلقه بسته ، یک Encoder به موتور نصب شده است.پاسخ Encoder و یا سیگنال به کارت PG برای نمایش سرعت واقعی موتور فرستاده می شود. در این حالت سرعت موتور دقیقا کنترل می شود.
25- چگونه زمان سرعت کاهشی/افزایشی موتور AC را تنظیم کنیم؟
زمان افزایشی برای تعیین زمان مورد نیاز درایو AC از 0.0Hz به حداکثر فرکانس خروجی خودش است، زمان کاهشی برای تعیین زمان مورد نیاز درایو AC برای کاهش سرعت از حداکثر فرکانس خروجی به 0.0Hz است
هنگامی که یک درایو موتور AC در شرایط بار کامل عمل می کند .اینرسی بزرگ بار به احتمال زیاد موجب صدمه موتور و توقف خروجی می شود و درایو موتور AC دلتا “بهینه سازی افزایش و کاهش سرعت” را ارائه می دهد که به طور منظم محدوده سرعت را تنظیم می کند.
26- مقاومت ورودی ضریب حرارتی مثبت (PTC) مقاومت گرمایی برای سری VFD-E و VFD-VL چیست؟
قیل ا پاسخ به این سوال ، مهم است که بدانیم حفاظت سطح برای PTC=1330Ω است . برای درایو AC=0.5V سطح حفاظت 2.4V است. در شکل زیر امپدانس برای AVI در سری VFD-E درایو AC=4.7kΩ و برای سری VFD-VE=2mΩ است،امپدانس برای ACI در VFD-E=100Ω و در VFD-VE=250kΩ است. با اطلاعات بالا ما می توانیم X را حساب کنیم . برای سری VFD-E مقاومت ورودی PTC=4.4kΩ است.
به طور فنی ، درایو موتور AC سری VFD-VE مقاومت درونی بیشتری از زمانی که به صورت موازی وصل می شوند دارند.
در مثال زیر از آنجا که امپدانس برای AVI در VFD-VE=2mΩ بیشتر از سری VFD-E=47kΩ است، سری VFD-VE می تواند به صورت موازی در محدوده توصیه شده برای مقاومت 1Ω به 10Ω متصل شود.
27- آیا یک درایو موتور 3فاز می تواند به یک پاور تک فاز متصل شود؟
بزرگترین تفاوت بین پاور تک فاز و درایو موتور AC سه فاز ظرفیت قدرت است. مدل تک فاز برای ظرفیت بیشتر طراحی شده است . اگر یک مدل سه فاز به پاور تک فاز متصل شود ممکن است جریان خروجی به اندازه کافی فراهم نباشد و مشکلات کمبود فاز ایجاد شود.برای اطمینان از عملکرد نرمال سیستم لطفا درایو موتور سه فاز AC را به منبع قدرت دقیق متصل کنید.
28- هنگامی که پالس ژنراتور کارت PG برای موتور AC استفاده می شود چگونه می توانم سخت افزار و پارامتر را راه اندازی کنم؟
سخت افزار نیاز به این دارد که ابتدا کارت PG نصب شود .در کارت PG تنظیمات Encoder را انتخاب کنید:
Line-Driver یا Open Collector
و مطمئن شوید که تنظیمات ولتاژ دقیق و درست است و سپس پالس را در هر چرخش Encoder راه اندازی کنید و نوع پالس را در تنظیم پارامتر تعیین کنید.
برای مثال درایو VFD-VE ، AC از کارت PG سری EMV-PG01X با 1024 پالس در هر چرخش Encoder و تنظیمات Open Collector Encoder=12V می باشد.
تنظیمات کارت PG :
برای تنظیم پارامتر 00-10 ، پالس Encoder=1024 است.قبل از تنظیم پارامتر 01-10 مهم است که نوع پالس ( فاز AB پالس و جهت و یا تک فاز ) را انتخاب کنیم.
و در پایان پارامتر 04-00 را روی 7 تنظیم کنید سپس شما می توانید سرعت موتور را در HMI ببینید.
29- برای تنظیم سرعت موتور چه حالتهایی استفاده می شود؟
سرعت موتور را می توان با روشهای زیر تنظیم کرد :
1. مقاومت متغیر روی صفحه کلید
2. ولتاژ آنالوگ خارجی / سیگنال جریان
3. ترمینال های ورودی Multi-Function برای کنترل سرعت
4. روش ارتباطی با استفاده از کنترلر میزبان
30- پیشگیری از Stall چیست؟( Stall Prevention)
هنگامیکه زمان شتاب بسیار کوتاه است و تغییر فرکانس خروجی سریعتر از سرعت موتور است ، درایو موتور AC به علت جریان بیش از حد متوقف خواهد شد . این موقعیت Stall نامیده می شود.
برای داشتن عملکرد عادی موتور نیاز به کنترل فرکانس جریان خروجی می باشد. بنابراین سرعت افزایشی باید زمانی که جریان خروجی بیش از حد است ، کاهش یابد.همچنین در مورد کاهش سرعت نیز بدین صورت است.
31- آیا VFD-B می تواند برای عملیات سرعت Hi Speed به عنوان مثال برای اسپیندل ها استفاده شود؟
بله ، با سیستم عامل 4.08 امکان انجام عملیات VFD-B تا 2000Hz وجود دارد.
32- آیا VFD-B می تواند با آدرس 2203H و 2204H و 2205H خوانده شود( حتی اگر ورودی های آنالوگ AVI و ACI و AVI استفاده نشوند)؟
بله امکان پذیر است. در هر صورت و همیشه می توانند خوانده شوند.
33- آیا VFD-B ورودی EF می تواند به عنوان ورودی PTC استفاده شود؟
یک ورودی EF از VFD-B (و همچنین تمام دیسک های دیگر) نمی تواند برای ارتباط با PTC استفاده شود . این یک ورودی دیجیتال با تنها حالت “خاموش” و “روشن” است
34- مزایای استفاده از Without Encoder چیست؟
1. سیم کشی ساده
2. نیازی به نگهداری و مراقبت از اثرات سرو صدای RF که منجر به سیگنال ولتاژ پایین Encoder می شود نیست.
3.نیازی به مراقبت از نقص Encoder در کاربردهای ارتعاشی بالا نیست.
35- کنترل برداری چیست؟
در موتور AC روتور ، شار جریان تولید می کند. دو عنصر در جریان استاتور وجود دارد ، یکی از آنها شار را تحت تاثیر قرار می دهد و دیگری بر گشتاور خروجی موتور تاثیر می گذارد . بردار شار می تواند این دو عنصر را به صورت جداگانه کنترل کند به طوری که سرعت و گشتاور نیز کنترل می شوند.
36- Auto Tuning (تنظیم خودکار) چیست؟
Auto Tuning برای اندازه گیری پارامترهای موتور به صورت خودکار است که شامل جریان No-Load ، مقاومت استاتور ، مقاومت روتور ، Reactance القایی استاتور و Reactance القلیی روتور و … می باشد. این پارامترها برای محاسبه گشتاور و جبران خطا می باشد . با تنظیم خودکار می تواند سرعت دقیق بدون Encoder را دریافت کند.
37- اجزای اینورتر چیست؟
SRC و GTO ، BJT و IGBT هستند.
تا سال 1970 ، SCR تنها اجزای اینورتر بود پس از آن IGBT و BJT و GTO افزوده شدند.
38- چه تفاوتی بین زمان same accel/decel و زمان different accel/decel هنگام عملکرد وجود دارد؟
نیاز به تنظیم بر روی different accel/decel می باشد. زمان مورد نیاز برای عملیات که نیاز به زمانبندی دقیق دارند. اما در فن ها کاربردهای رانشی می توان بر روی same accel/decel تنظیم شود.
39- به منظور افزایش عملکرد ترمز چه کارهایی باید انجام دهم؟
به صورت نرمال ، ترمز درایو 10تا 20 % گشتاور است
اما می تواند هنگام استفاده Brake Unit افزایش یابد.
40- هنگامی که سرعت واقعی متفاوت از سرعت مورد نیاز است چه کار باید کنم؟
هنگامی که درایو موتور AC توسط Open Loop کنترل می شود . سرعت موتور در حدود 5%± تغییر خواهد کرد. شما باید از درایو AC با عملکرد PG هنگامی که سرعت دقیق مورد نیاز است استفاده کنید.
41- اگر دقت سرعت هنگام استفاده از کنترل PG افزایش یابد چه می شود؟
به طور معمول این اتفاق خواهد افتاد اما بهبود بستگی به فرکانس خروجی و Encoder دارد.
42- کنترل Open Loop/Closed Loop چیست؟
برای کنترل Closed Loop موتور با Encoder استفاده می شود و سرعت دقیق را به موتور از طریق کارت PG خواهد فرستاد.
برای کنترل Open Loop بدون Encoder استفاده می شود.
43- اگر کاربران بتوانند از گشتاور ثابت استفاده کنند چه زمانی فرکانس از 60Hz فراتر می رود؟
برای برنامه های کاربردی گشتاور ثابت نمی تواند برای فرکانس بیشتر از 60Hz استفاده شود . به علت اینکه زمانی که فرکانس بالای 60Hz است ولتاژ و قدرت معمولا ثابت هستند .
زمانی که شما نیاز به گشتاور ثابت در سرعت بالا دارید ، لطفا به انتخاب موتور و درایو توجه کنید.
44- گشتاور موتور چگونه خواهد بود هنگامی که V و F تغییر کرده است؟
ولتاژ با فرکانس کاهش می یابد . گشتاور نیز در سرعت پایین به علت کاهش مقاومت AC و مقاومت DC ثابت نیز کاهش می یابد. بنابراین با افزایش ولتاژ خروجی در فرکانس پایین شروع به افزایش گشتاور می شود .
روشهای بسیاری برای این منظور مثل تنظیم اتوماتیک گشتاور منحنی V/F گشتاور و تنظیم پتانسیومتر وجود دارد.
45- به طور کلی فرکانس می تواند از 6 تا 60 هرتز تنظیم شود . اگر فرکانس زیر 6Hz باشد چطور؟
هنگامی که فرکانس زیر 6Hz است انرژی همچنان خارج می شود . طبق تنظیمات افزایش دمای موتور و شروع گشتاور می تواند بدون مشکل گرمای بیش از حد زمانی که فرکانس زیر 6Hz است انرژی خارج شود.
46- حالت V/F چیست؟
ولتاژ با فرکانس کاهش خواهد یافت همانطور که در سوال 7 توضیح داده شده . نسبت V/F بستگی به نوع موتور دارد.
47- اگر موتور توسط شبکه تامین قدرت رانده شود ،هنگامی که ولتاژ کاهش یابد جریان افزایش پیدا می کند، حال اگر توسط درایو AC رانده شود هنگامی که فرکانس و جریان کاهش می یابند آیا جریان افزایش پیدا می کند؟
هنگامی که فرکانس کاهش می یابد جریان با همان قدرت خروجی افزایش خواهد یافت . با این حال جریان تقریبا برای گشتاور ثابت یکسان خواهد بود.
48- هنگامی که موتور توسط درایو AC رانده می شود جریان و گشتاور در نقطه شروع چگونه هستند؟
به طور معمول هنگامی که شبکه تامین قدرت به طور مستقیم اعمال می شود و موجب هجوم جریان برق می شود 6 تا 7 برابر بیشتر از جریان شروع تولید خواهد کرد .
– موتور به آرامی شروع به حرکت می کند ، هنگامی که موتور توسط درایو AC رانده می شود و ولتاژ و فرکانس با شتاب افزایش می یابند . جریان شروع باید زیر 150% باشد و گشتاور از 70% تا 120% می باشد. برای درایوهایی با گشتاور خودکار گشتاور شروع بیشتر از 100% می تواند با بار کامل آغاز شود.
49- چه تفاوتی بین PWM و PAM است؟
PWM مخفف Pulse Width Modulation است.
یک راه برای تنظیم خروجی و شکل موج با تغییر عرض پالس به طور مرتب می باشد.
PAM مخفف Pulse Amplitude است و یک راه برای تنظیم خروجی و شکل موج با تغییر دامنه پالس به طور مرتب می باشد.
50- چرا ولتاژ و جریان درایو باید به تناسب یکدیگر تغییر کنند؟
گشتاور موتور Asynchronous توسط تعامل بین شار مغناطیسی موتور و جریان روتور تولید می شود . در فرکانس نامی موتور استفاده از ولتاژ ثابت با فرکانس پایین موجب شار مغناطیسی بیش از حد ، اشباع مغناطیسی و در نهایت صدمه به موتور می شود . بنابراین فرکانس و ولتاژ باید به تناسب تغییر کنند به عبارت دیگر ولتاژ خروجی باید با فرکانس تغییر کند . رفع شار مغناطیسی موتور از اشباع شار جلوگیری می کند و این روش کنترل معمولا در درایوهای صرفه جویی انرژی برای فن و پمپ استفاده می شود.
51- درایو موتور AC چیست؟
یک وسیله برای کنترل سرعت و گشتاور موتور القایی است . ولتاژ DC می تواند یک ولتاژ متغیر جریان متناوب توسط اینورتر ( بعد از استفاده از مبدل برای اصلاح جریان مستقیم 1 فاز به 3 فاز )محسوب شوند.
برای اهداف عمومی درایو AC ولتاژ با تغییر فرکانس تغییر خواهد کرد. بنابراین درایو موتور VVVF،AC نامیده می شود. ( ولتاژ متغیر فرکانس متغیر)